"קדם–קודם–קדימה", היא תערוכה קבוצתית בהשתתפות האמנים יוחאי אברהמי, עילית אזולאי, גסטון צבי איצקוביץ, גינתר איקר, דיתי אלמוג, ארחמאיני, לטיפה אשקש, מוניקה בונוויצ'יני, Born from Rock, גיא בן-נר, שילפה גופטה, פיטר היילי, מיכל הלפמן, שורוק הרייש, לורנס וינר, יוהנס ון-דר-ביק, רפרם חדד, אליס טומסלי, יאן טיכי, שירי טרקו, כריסטיאן ינקובסקי, אתי יעקבי, נבט יצחק, מירלה לדרמן יוקלס, לורן מונטרון, ג'ונתן מונק, אלכס מירוציו ו־TAH29, בנואה מר, יהושע נוישטיין, אדריאן פאצ'י, אלי פטל, פרצ'איה פינתונג, סיל פלויר, וילפרדו פרייטו, מירי סגל, נעמה צבר, יאניס קונליס, אגניישקה קוראנט, קיטי קראוס, תומר רוזנטל, אריאל שלזינגר, תנועה ציבורית, ליהי תורג'מן ונתן תרפא.
מבין הרעיונות הרבים שהזינו את הפרויקט הזה, שישה ראויים לציון מיוחד בהקשר הנוכחי. ראשית, CCA תל אביב-יפו חוגג השנה מלאות 20 שנה לייסודו ב־1998 ביוזמת סרג'יו אדלשטיין, שניהל אותו עד 2017 וממשיך לכהן כיו"ר הוועד המנהל שלו. התערוכה משקפת רגע חשוב זה בתולדות המרכז באמצעות הצגת עבודותיהם של אמנים, שהציגו בו בעבר, כגון ארחמיאני, סיל פלויר, מיכל הלפמן, כריסטיאן ינקובסקי, אגניישקה קוראנט ואדריאן פאצ'י, ועבודות של אמנים, שיציגו בו בעתיד, כגון עילית אזולאי, לורן מונטרון, נעמה צבר ונבט יצחק.
הרעיון השני קשור לכותרת התערוכה המורכבת משלוש מילים בעלות שורש אחד – ק־ד־מ. בהשראת רעיון זה, רבות מן העבודות ייוצרו או ייוצרו מחדש במיוחד לתערוכה, וכמה מהן ייעלמו או ייהרסו בסופו של דבר. בהלימה לגישה זו, התערוכה מוקדשת ליאניס קונליס (2017-1936), שהגה והציג את תערוכתו האחרונה בישראל.
הרעיון השלישי הבא לידי ביטוי בתערוכה קשור לבחירה באופן המסוים שבו היא תוצג. בקומת הקרקע ובמרפסת של CCA תל אביב-יפו ובשלושת החללים האחרים, יוצבו העבודות זו בצד זו בהתאם לאסוציאציות שונות. מושגים, רעיונות ודמויות מגוונים כגון 'המצב האנושי', 'תלוי־מקום', 'פסח' ו'אש ומים' הם החוט המקשר את יצירות האמנות הללו. בהשראת הפסוקים המקראיים על פניו ה"קורנות" של משה (שמות לד:כט-לה), החלל במרפסת הקומה הראשונה של המרכז יישאר אפל וכל העבודות שיוצגו בו – עבודות וידיאו, נורות, תיבות אור וכו' – יפיצו בו את אורן.
הרעיון הרביעי מתייחס להחלטה לכלול ב"קדם–קודם–קדימה" תערוכה־בתוך־תערוכה, שכותרתה "המחלקה לסלעים ואבנים". סלעים ואבנים מסמלים בנייה והרס. הם גם מאוזכרים בפסוקים חשובים בברית החדשה, למן אמירתו המתגרה של ישו "מִי מִכֶּם נָקִי מֵחֵטְא, שֶׁיְּהֵא הוּא רִאשׁוֹן לְהַשְׁלִיךְ עָלֶיהָ אֶבֶן!" (הבשורה על פי יוחנן ח:ז) ועד הבטחתו "וְגַם אֲנִי אוֹמֵר לְךָ כִּי אַתָּה כֵּיפָא [ביוונית: פטרוס, מילה שמשמעותה סלע] וְעַל הַצּוּר הַזֶּה אֶבְנֶה אֶת קְהִלָּתִי וְשַׁעֲרֵי שְׁאוֹל לֹא יִגְבְּרוּ עָלֶיה" (הבשורה על פי מתי ח:יח). "המחלקה לסלעים ואבנים" תישזר בתוך "קדם–קודם–קדימה" ויכללו בה עבודות של יאניס קונליס, מיכל הלפמן, יהושע נוישטיין, שילפה גופטה, יוהנס ון-דר-ביק, ג'ונתן מונק ואחרים.
הרעיון החמישי, המצוי בבסיס ההחלטה להרחיב את התערוכה לשלושת החללים הנוספים, יוצא חוצץ נגד טריטוריאליות וממירהּ בקולגיאליות ובהכלה. בהתאם למסגרת מחשבתית זו, תחרוג "קדם-קודם-קדימה" ממסגרתה המובנת מאליה – הגלריה על שם רחל וישראל פולק – ותתפשט לאזורים נוספים של העיר. כמו הדימוי בלוגו שלו, יתפקד CCA תל אביב-יפו כ'שֶמֶש שחורה' עם כמה ירחים (חללים), שידגישו מסלולים אליפטיים (זמן מחזורי מול זמן לינארי) והמושג הכרוך בהם – 'אקסצנטריות'.
ולבסוף, הרעיון השישי הוא תכנית של דיונים ושיחות, שתחל לפני פתיחת התערוכה ותלווה אותה לכל אורכה.
"קדם–קודם–קדימה" באוצרות ניקולה טרצי, מוצגת ב־CCA תל אביב-יפו, סטודיו Born from Rock ,אידריס והלובי מקום לאמנות.
התערוכה מלווה בעלון בעברית, ערבית ואנגלית ובתכנית שתכלול שיחה בין פרצ'איה פינתונג וניקולה טרצי ב־20 במרץ, שיחה בין מוניקה בונוויצ'יני וסרג'יו אדלשטיין בערב הפתיחה, ה־29 במרץ, שיח אמנית עם שורוק הרייש ב־2 באפריל, דיון בהנחיית הילה כהן-שניידרמן בהשתתפות דרורית גור-אריה, דורון רבינא וניקולה טרצי ב־9 במאי ושיחה בין כריסטיאן ינקובסקי וסרג'יו אדלשטיין ב־17 במאי ובפעולה "הראיון" מאת תנועה ציבורית ב־13 ו־14 באפריל.
"קדם–קודם–קדימה" מתקיימת בתמיכת קרן רות אייבור, דנה שבס, ד"ר דניאל מילמן, אן וארי רוזנבלט, יהושע גסל ויואל קרמין, יפעת גוריון וצבע טרי, קרן אאוטסט לאמנות עכשווית בתודה מיוחדת לקנדידה וז'אק גרטלר, המכון האיטלקי לתרבות, תל אביב, המכון הצרפתי, תל אביב, ארטפורט, Fortes D’Aloia & Gabriel, סאו פאולו / ריו דה ז'נרו, גלריה עינגע, תל אביב, Tyler Rollins Fine Art, ניו יורק וגלריה זומר, תל אביב.
דימויים
1 / 4-3
"קדם–קודם–קדימה", 2018
מראה התערוכה ב־CCA תל אביב-יפו
צילום: אייל אגיבייב
2
"קדם–קודם–קדימה", 2018
מראה התערוכה ב־CCA תל אביב-יפו; עבודה מאת שירי טרקו
צילום: אייל אגיבייב
קדם-קודם-קדימה
–
25 במאי, 2018
28 במרץ, 2018