top of page

בעבודתה של עילית אזולאי (*1972, תל אביב-יפו; חיה ועובדת בברלין), אין אף אלמנט אקראי. למעשה, עבודתה של אזולאי איננה צילום במובן הפשוט של המילה. כל מרכיב בדימויים המורכבים הללו, בנאלי ככל שיראה, כמו חתיכת בטון או אבק, נבחר בקפידה והונח במקום שיועד לו. דימוייה המורכבים והרב-שכבתיים מאפשרים התבוננות מרובדת בשכבות שונות של חלל ושל זמן. בעבודותיה הטעונות של אזולאי, העבר הממשי של האתר מצטלב בהווה באופן שמעניק צורה לכוחות בלתי נראים שפעלו באותו רגע חשוב אך נשכח בהיסטוריה.


"בדבר השתיקות", תערוכת היחיד שלה ב־CCA תל אביב-יפו, היא שיאו של תהליך מחקר ויצירה בן שמונה שנים. אזולאי ידועה בשימוש שהיא עושה באלפי תצלומי מאקרו ברזולוציה גבוהה ליצירת דימויים סוריאליסטיים מורכבים. גם בפרויקט זה השתמשה אזולאי בטכניקה המזוהה עמה, כדי לתעד בקפדנות את שיפוצו של מבנה ברוטליסטי מייצג השוכן בזיכרון יעקב, ולחשוף בתהליך התיעוד שכבות מורכבות של היסטוריה.


המבנה זוכה הפרסים, שהוקם בשנת 1968 על ידי יעקב רכטר כבית הבראה לעובדים, ונחשב ליצירת מופת של אדריכלות ברוטליסטית, עבר לאחרונה שיפוץ מאסיבי שהתפרש על פני שבע שנים והומר למלון יוקרה בעל אוריינטציה אמנותית. אך מעבר לאופן שבה הוא מגלם את המהפך הכלכלי שהתחולל בישראל מסוציאליזם לקפיטליזם, המבנה גם טומן בחובו עבר מוצנע כמתקן חקירה לחיילים ישראלים שנלקחו בשבי במלחמת יום כיפור, בשנת 1973 ועם פדיונם נקראו לתשאול ולחקירה. חלקם נחקרו תחת השפעת סמים קשים שעוררו בהם מחדש את הטראומה שחוו במלחמה (סוזן סונטאג תיעדה את הטיפולים הללו בסרטה משנת 1974 ארצות מובטחות, שחלק ממנו מוקרן בתערוכה). כדי ליצור תמונה מלאה יותר, שיתפה אזולאי פעולה עם האמן יונתן טואיטו, התחקירנית רננה מור, הבלשנית ג׳ני בירגר, הבמאי ודרמטורג ניר שאולוף, הפסיכולוגית-סופרת עמיה ליבליך ומנהלת הסטודיו שלה אז אלינור דרזי שראיינו עשרות פדויי שבי.


חוויית ההשתקה של פדויי השבי, שהושבעו לסודיות למשך 18 שנה, והמציאות הכפולה שבה חיו שימשו השראה לעצוב התערוכה על רקע של מסך ירוק ('גרין־סקרין'). הקירות והרצפה באחד משני חללי התצוגה נצבעו בגוון הירוק של 'גרין־סקרין', שמייצג אל־חלל ריק, כאמצעי להגדרת הממד המנטלי הבלתי נתפס שאליו שקעו חלק מפדויי השבי במהלך שנים של שתיקה והדחקה.


"עילית אזולאי: בדבר השתיקות" נאצרה על ידי חן תמיר.


התערוכה מלווה בחומרי דפוס בעברית, ערבית ואנגלית ובתוכנית אירועים הכוללת שיח אמנית בעברית ב־21 בפברואר, סיור עם האוצרת בעברית שיתקיים ב־9 במרץ ובאנגלית ב־13 באפריל, שולחן עגול בהנחיית האמנית ב־20 במרץ, הקרנת סרט ערבית מאת אייל שגיא ביזאווי ושיחה עם הבמאי בעברית ב־2 באפריל, הרצאה מאת אורס סטאהל באנגלית ה־11 באפריל ולאחריה שיחה עם האמנית.


"עילית אזולאי: בדבר השתיקות" מתקיימת בתמיכת מועצת הפיס לתרבות ואמנות, ארטיס ו־BUILDING, מילאנו; תמיכה נוספת הוענקה על ידי גלריה ברוורמן, תל אביב, לילי אלשטיין, שלום שפילמן ו־Pro Helvetia.



דימויים


3-1

"עילית אזולאי: בדבר השתיקות", 2019

מראה התערוכה ב־CCA תל אביב-יפו

צילום: אייל אגיבייב

עילית אזולאי: בדבר השתיקות

17 באפריל, 2019

20 בפברואר, 2019

← רכישת כרטיסים
bottom of page