בעבודתה, אן סאמאט (*1973, מלקה, מלזיה; חיה ועובדת בקואלה לומפור ובניו יורק) מחברת טכניקות מסורתיות ודרכי חשיבה חדשות תוך שהיא משלבת בהן רעיונות אוּמנתיים וייצור סדרתי. סאמאט בקיאה מאוד בשפת הטקסטיל ובמיוחד בטכניקות המשמשות את אומת איבּן מסראוואק, הגדולה ב־13 מדינות מלזיה. עבודתה נפתחת באריגת בסיס צבעוני מנצרי רַטָן וחוטים. לאיזון עבודה קפדנית ומגשרת מעין זו, היא משתמשת בחיוניות בחפצי רדימייד מוכרים בקהילות שלמרות ריחוקן זו מזו חולקות נטייה גוברת והולכת לצריכת-יתר. באמצעות ניכוס 'שמונצס' כגון מגרפות פלסטיק, מסכות מקושטות, חרוזים, חגורות, מזלגות, כפות, מפתחות, תכשיטי ברזל וחפצים כגון כלי גינון, בסיס הטקסטיל מתעשר בתוספות מעוטרות המשנות את המשטחים רבי-הצבעים השטוחים לכלל יסודות פיסוליים מרשימים.
אחת הדרכים הישירות לפענח את הפרקטיקה של סאמאט היא באמצעות סדרת עבודות שנעשו בהשראת המעילון הטקסי קאלאמבי הארוג מכותנה צבעונית של אומת איבאן במלזיה ובורניאו. באמצעות פירוש הקאלאמבי, סאמאט זורה אור על האיכויות הפורמליות של מלבושים, שהינם שטוחים ובו בזמן פיסוליים (כשלובשים אותם). מלבושים גם מתכתבים עם סוגיות של זהות מגדריות למשל, שהן כשלעצמן בגדר מסגרת גנרטיבית עבור סאמאט: את הרעיון של עבודה שהופכת מדו־ לתלת־ממדית, ממסורתית לחדשנית, מגברית לנשית או מכזו שנוצרה ב"מזרח" לכאורה לכזו שנוצרה ב"מערב", יש להבין כעמדה פילוסופית שהאמנית נוקטת באשר לחלוקות קשוחות. אופייה המתערבב של עבודתה מסמל גישה פתוחה המרמזת לאפשרות שדברים מצויים כאן ושם בו־זמנית.
תערוכתה של סאמאט ב־CCA תל אביב-יפו מורכבת מעבודות מן העת האחרונה שנבחרו במיוחד 'לאכלס' את המאפיינים המערתיים של הגלריה בקומת הקרקע של המרכז. כאן ממלאת תפקיד מפתח העבודה האנתרופומורפית, הנדמית לשריון לעולם אל תלכו בצילו של מישהו (2024), המביאה לידי ביטוי את אופייה הטרנספורמטיבי של הפרקטיקה של סאמאט. בד בבד, בשילובה של סאמאט, טכניקות מסורתיות וחפצי רדי־מייד פועלים כערוץ למסרים מקודדים על נושאים כגון אהבה והגנה, אשר מהווים ציר מרכזי בעמדתה של האמנית. עמדה קיומית זו מקבלת ביטוי מובהק בהצבתם זה בצד זה של חרבות צעצוע (חפץ פאלי המסמל תוקפנות והגנה) ופרשנויות חדשות של הפּוּאה קוּמבוּ (כיסוי הבד הטקסי שנארג בידי נשים המבקשות להגשים את חלומותיהן).
"אן סאמאט: לעולם אל תלכו בצילו של מישהו" מוצגת באוצרות ניקולה טרצי. התערוכה מתקיימת הודות לתמיכת גלילה P.O.C (Passion-Obsession-Collection), בלגיה; תודה מיוחדת למארק שטראוס, ניו יורק.
1-2
"אן סאמאט: לעולם אל תלכו בצילו של מישהו", 2025
מראה התערוכה ב־CCA תל אביב-יפו
צילום: הדס חי
3
זה לא מקום למתחילים ובעלי לב רגיש #3, 2021
נצרי רטן, כלי מטבח וגן, חרוזים, קרמיקה, קישוטי מתכת ופלסטיק, 287.02 × 200.66 × 12.7 ס"מ
באדיבות האמנית ומארק שטראוס, ניו יורק
צילום: הדס חי
4
יופי מסתורי 3 (סדרת סראוואק), 2024
חוטי כותנה וחוטים סינתטיים, נצרי רטן צבועים ביד, מגרפות, חגורות, דיסקיות מפלדת אלחלד, שרשרת פי.ווי.סי, בד ג'ינס, חרוזי עץ, קישוטי פלסטיק ומתכת, 177.8 × 73.7 × 12.7 ס"מ
באדיבות האמנית ומארק שטראוס, ניו יורק
צילום: הדס חי
אן סאמאט: לעולם אל תלכו בצילו של מישהו
–
3 במאי, 2025
6 במרץ, 2025