בהתבסס על הכשרתה בתחומי המוזיקה, האמנות החזותית והקולנוע, הפרקטיקה של מרינלה סנטורה (*1977, קאווה דה טירני, איטליה; חיה ויוצרת ברומא) מושרשת בצומת שבין היסטוריה, תרבות ומבנים חברתיים. עבודתה שוקלת מחדש באופן פעיל, וגם הופכת, את סמכותו ומְחַבְּרוּתו של האמן, ובתורו, את תפקידו של הקהל כמַקְלֵט פסיבי. עמדה אמנותית שכזו מייצרת יצירות אמנות ששפתן – החזותית אך לא רק – מנכסת צורות של ביטויים חברתיים קולקטיביים ופרפורמטיביים, כגון צעדות, מצעדים ומחאות, וממשיכה לייצר קישורים ל"דיסציפלינות גבוהות" כמו תיאטרון, מחול ומוזיקה. בעשותה כך, האמנית גם מנכסת, ומעוותת בשובבות, את מנגנוניהם ומדיניותם, ומטפחת ביקורת חיובית על טבען הפוליטי של פרקטיקות קולקטיביות ועל התפקיד הבסיסי שממלא זמן הפנאי – לעומת זמן העבודה – בחברה המודרנית והעכשווית.
תערוכת היחיד של סנטורה ב־CCA תל אביב-יפו – הפעם הראשונה שבה היא מציגה לבדה בארץ ובאזור – תכלול ארבעה אלמנטים המשלבים יצירות קיימות עם הפקות חדשות: גרסה חדשה של בית הספר למחול נרטיבי (SOND) המפגישה קהילות ויחידים במסגרת אירוע חגיגי שמוהל יחד כוריאוגרפיה ואימפרוביזציה, תחושת ביחד ואֲחֵרוּת, אנשי מקצוע וחובבים (גירסה זאת מצטרפת לגירסאות SOND אחרות שהוצגו בלמעלה מ־30 ערים באירופה, אפריקה, צפון ודרום אמריקה ואסיה); סט כרזות חדש, שהינו חלק מגוף עבודה מתמשך המפרש מחדש כרזות המשמשות קבוצות ואיגודים שונים באיטליה לייצוג עצמי במצעדים מקומיים, ושכל כרזה בו נוצרה על ידי קהילות יוצרים מקומיות ובהן קוצ'ינטה, קולקטיב נשים פליטות אפריקאיות, וכן סטודנטים.ות מהמחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר – הנדסה. עיצוב. אמנות. והאמנית הפלסטינית רוואן ג'בארין; סדרה חדשה של קולאז'ים שנוצרו במהלך כיתת אמן לסטודנטים.ות מהתכנית לתואר שני באמנויות בבצלאל אקדמיה לעיצוב ואמנות, ירושלים שהתקיימה במרכז; ועבודת טקסט ואור הכוללת את הביטוי A Blend of Common Humanity [תמהיל של אנושיות משותפת] (2022), שהיא חלק מגוף גדול של עבודות מושגיות בהשראת קישוטי תאורה מסורתיים מדרום איטליה.
התערוכה, שתוצג בגלריה בקומת הקרקע ובגלריה הרב־תכליתית ע"ש מארק שימל, תציג את ארבעת האלמנטים כנקודות עיקריות בפרקטיקה של סנטורה, לצד חומרים ארכיוניים, תיעוד וידאו ופעילויות חינוכיות. היא תאפשר, לראשונה בישראל, תפיסה של היקף העשייה רבת הפנים של האמנית. במסגרת זו, גם יצוצו פנים שונות של החברה הישראלית אשר ימצאו נוכחות בתערוכה, ובכך יגלמו את "תמהיל האנושיות המשותפת" שהוא גם השם שמתנוסס על גבי עבודת האור שלה ושמה של התערוכה כולה. לסיכום, פרויקט זה יציג עבודות לא חומריות ופרפורמטיביות של סנטורה לצד עבודותיה מבוססות האובייקטים, וייצור אמירה מגובשת על העצמה וביטוי עצמי, שני עקרונות הניצבים כעמודי התווך של הפרקטיקה של סנטורה.
התערוכה "מרינלה סנטורה: תמהיל של אנושיות משותפת" תוצג באוצרותו של ניקולה טרצי, מנהל ואוצר ב־CCA תל אביב-יפו.
התערוכה מוצגת בתמיכת ה־Italian Council (מהדורה 12, 2023), התכנית שמטרתה לקדם אמנות עכשווית איטלקית ברחבי העולם, בתמיכת המנהל הכללי ליצירתיות עכשווית של משרד התרבות האיטלקי. התערוכה קיבלה את מענק ריבקינד בן צור לאמנות, חינוך וקהילה. תמיכה נוספת ניתנה על־ידי Istituto Italiano di Cultura, Tel Aviv. האירוח נעשה באדיבות קרן אאוטסט לאמנות עכשווית. תודות מיוחדות ל־Mazzoleni, London – Torino.
מרינלה סנטורה
2022 ,A Blend of Common Humanity
נורות וצינור לד על גבי מבנה עץ, מראה הצבה ב־Palais de Tokyo, פריז
באדיבות האמנית, Palais de Tokyo, פריז ו־Mazzoleni, London – Torino
צילום: אורליאן מול
מרינלה סנטורה: תמהיל אנושיות משותפת
–
11 במאי, 2024
14 במרץ, 2024