top of page

הפרקטיקה המגוונת של מקסים רוסי (*1980, פריז, בה הוא גם חי ופועל) זיקיתית בבסיסה וחתרנית בביטוייה המשחקיים. הוא יוצר מפגשים רב־חושיים ובלתי צפויים בין חוויות העבר של הצופה, האינטימיות כמו גם אלו הקולקטיביות. מפגשים אלו מסתמכים לרוב על אלמנטים מבניים הלקוחים מאמנויות הבמה כמו תווים מוזיקליים או תסריט, על מנת להרחיב את פוטנציאל המעורבות של הצופים ולהשפיע על החוויה האישית שלהם. בין הדוגמאות ניתן למנות את Sister Ship (2019), אופרה בהשראת דמותה של האמנית הנזירה קוריטה קנט, ועד Père Lachaise (2010-19), עבודה שבה קשר האמן עטי דיו צבעוניים לענפי העצים מעל קברו של פרדריק שופן בבית הקברות הפריזאי שכותרת העבודה נושאת את שמו, לשם הפקת רישומים באמצעות הרוח על גבי הפרטיטורות המוזיקליות של שופן.


ב־"Orchidaceous Extras" (כותרת המשחקת בין הנדיר לעודף), תערוכת היחיד של רוסי ב־CCA תל אביב-יפו, מבוססת על חוויה השתתפותית שאפשר לחוותה רק באמצעות חושים מועצמים. האמן הסב את גלרית קומה הקרקע והמרפסת שמעליה למועדון סקווש פעיל, הנצפה בתאורת UV. סביבה זו נפתחת בקומה הראשונה למרחב וירטואלי הנחווה במציאות מדומה. הנרטיב הקליידוסקופי שנפרש בפני הצופה ב־360 מעלות לוקח כנקודת התייחסות סקיצה גנוזה של "הסחלב הדמיוני" שרשם ולדימיר נבוקוב ב־1969, ואותה ייעד לכריכת הרומן החדש שלו אדה. המחזה המתמשך שיוצר רוסי בנוי ממקטעי אנימציה החוקרים באופן אסוציאטיבי את המטמורפוזה של הסחלב מביטוי פיזי לביטוי דיגיטלי. האמן לוקח אותנו למסע דמוי חלום שדרכו אנחנו עוקבים אחרי מדענים בחממת סחלבים, מתבוננים בחלקיקים דרך מיקרוסקופ אטומי ומצטרפים לתהלוכה לילית ביער גשם. מאגר אישי של תמונות שצולמו לאחרונה על ידי האמן וחבריו, קטעים מארכיונים מקוונים וקטעי אנימציה, כל אלה מוצגים ברצף ונערכים מחדש באופן אינסופי בזמן אמת, בהתאם לתנועת הצופה. קו העלילה שמקורו במחזור החיים של הסחלב הדמיוני, משלב חקר בוטני ואסוציאציות מאולתרות, ומזמין את הצופה למדיטציה אינטימית העוסקת בקישוריות הגומלין של הטבע.


במקביל לצפיה בתערוכה, יצירת סאונד פתוחה מתנגנת במרפסת המחברת בין שתי הגלריות של המרכז ומשתנה בהתאם לתנאי הצפיה המסויימים. צלילי כדורי הסקווש המקפצים וחריקת סוליות הנעליים ממגרש הסקווש שמתחת מתמזגים עם התנועות השקטות של המבקרים התרים אחר הפרח החיוור והמוזר בקומה מעל. הפרויקט, שהוא בה בעת פיזי ודמיוני, חוויתי והשתתפותי, ממקם את הצופה בתרחישים שונים. בראשון, פעולת המשתתפים המשחקים סקווש מייצרת מערכת של אינטראקציות בלתי נמנעות; בשני, חוויית הסרט באמצעות משקפי VR (מציאות מדומה) מביאה אינטימיות ובידוד. כשאף אחת מהעמדות הללו לא נבחרת, מתגלה תרחיש שלישי: שיטוט מנותק בחלל, מנווט על ידי אור וקול, חושף את היעדר האפשרות להשיג את החוויה המלאה. מסלול כזה מגולל בפני הצופה משמעויות אפשריות חדשות הנוצרות על ידי צירופי מקרים וקשרים אקראיים לכאורה.


"מקסים רוסי: Extras Orchidaceous "מוצגת באוצרותה של  מארי גוטייה, אוצרת־אורחת במרכז, ומתקיימת הודות לתמיכתם של  Collection.IL ,Contemporain Art'L pour Pluriel Fondation ו־Aviv Tel Français Institut .הסרט הופק בשיתוף Plastiques Arts des National Centre) CNAP ,צרפת) האירוח באדיבות קרן אאוטסט לאמנות עכשווית.



דימויים


1-6

.2022 ",Extras Orchidaceous ,מקסים רוסי"

מראות הצבה מהתערוכה ב־CCA תל אביב-יפו.

צילום: דניאל חנוך

מקסים רוסי: Orchidaceous Extras

17 ביוני, 2023

20 באפריל, 2023

← רכישת כרטיסים
bottom of page