top of page

נעמה צבר (*1982, יבנה, ישראל; חיה ועובדת בניו יורק) יוצרת מיצבים, מיצגים ופסלים חושניים שמעלים שאלות על כוח ושליטה הנמצאים בסביבות מוסיקליות וחברתיות. עבודתה חוקרת אינטימיות, פרפורמטיביות, מיניות, ועודפות באמצעות אסתטיקה מינימליסטית. בתהליך היצירה שלה, צבר חוזרת שוב ושוב לפעולה האייקונית של שבירת הגיטרה. בסדרת המיצבים החדשה שלה "מלודיות של נזק וודאי (אופוס 3)", גיטרות שבורות מפוזרות ברחבי הגלריה. המיתרים מחוברים מחדש ל"שאריות" הגיטרות, בצורה לא קונבנציונלית, שיוצרות מערך של כלי נגינה מחווטים מחדש – כמו עוף החול הקם מן החורבות.


לכבוד תערוכת היחיד שלה ב־CCA תל אביב-יפו, צבר מציגה את עבודת מיצב גדולת ממדים שלה, אשר הופכת את חלל הגלריה למיצב פיסולי וקולי תלוי־מקום. ההצבה מורכבת מגיטרות שבורות המונחות על הרצפה, כאשר שברי כל אחת מהן יוצרים קבוצה של פסלים, ההופכת את קומת הקרקע לכלי מוזיקלי ענקי הממלא את החלל. המבקרים יכולים לנגן ביצירות ייחודית אלו, וכמו כן, הם מוזמנים להופעות מיוחדות של מיצגניות (נינה לוטרמן, מורן ויקטוריה סבג, מיה פרי, רותם פרימר ושרה שטראוס).


עבודת המיצב המרשימה של צבר יוצרת זיקה ייחודית בין הכלי המוזיקלי לגוף. כדי לנגן במיצב הנגינה, על המבקרים לשכב על הרצפה לצד השברים/שאריות או למצוא דרכים אחרות שבהן יוכלו להפעיל את העבודה. כוריאוגרפיה כזו מעוררת פגיעוּת אצל המבקרים או המבצעים, ומייצרת סוג חדש של אינטימיות בין כלי הנגינה למפעיליו. הפיכת שרידי הפעולה האייקונית של שבירת הגיטרה ואיחוי השברים לכלל תפקוד חדש, מערערת במובנים רבים את הביטוי המגדרי ההיסטורי שלה ברוקנרול. הדימוי של כוכב הרוק היכול לבטא באין מפריע זעם ומרי, ולכפות אלימות, הפך בימינו לכמעט פרדיגמטי. באמצעות שמירת הקומפוזיציה המקורית של הגיטרות השבורות, צבר מתרכזת בתוצאותיה של האלימות. הפיכת השיירים, ואולי אף קורבן האלימות, לנוף חדש ויפה הוא מעשה נשי מעצים. ולכן, צבר בוחרת לשתף פעולה ולהעצים מוזיקאיות המגדירות עצמן נשים או כלא קונפורמיסטיות מבחינה מגדרית. צבר תעבוד איתן על עבודת פרפורמנס תלוית־מקום.


"נעמה צבר – מלודיות של נזק וודאי (אופוס 3)" נאצרה על ידי חן תמיר.


התערוכה מלווה במופעי פרפורמנס שיתקיימו ב־22, 24 ו־26 בדצמבר ובשיח אמנית ב־24 בדצמבר.


"נעמה צבר – מלודיות של נזק וודאי (אופוס 3)" מתקיימת בתמיכת תומאס רום, שולמית נזריאן, קרן אאוטסט לאמנות עכשווית ומועצת הפיס לתרבות ואמנות. תמיכה נוספת ניתנה על ידי גיורא קפלן ומארק שימל; תודה מיוחדת לחברת נור וליקב דלתון.


בהמשך תפורסם מונוגרפיה בשפה האנגלית בהוצאת Mousse ובשיתוף פעולה עם CCA תל אביב-יפו, Kunsthaus Baselland, בזל ו־Faena Art Center, בואנוס איירס.



דימויים


4-1

"נעמה צבר – מלודיות של נזק וודאי (אופוס 3)", 2019-2018

מראה התערוכה ב־CCA תל אביב-יפו

צילום: אייל אגיבייב

נעמה צבר: מלודיות של נזק וודאי (אופוס 3)

8 בפברואר, 2019

21 בדצמבר, 2018

← רכישת כרטיסים
bottom of page